Eğitim ihtiyaç analizi, bir kurum veya şirketin hedeflerine ulaşabilmesi için çalışanlarının hangi bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip olması gerektiğini belirleme sürecidir. Bu analiz, mevcut durum ile arzulanan durum arasındaki farkı ortaya koyarak, hangi eğitimlerin verilmesi gerektiğini ve bu eğitimlerin nasıl tasarlanması gerektiğini belirlemeye yardımcı olur. 

Hedeflerin Belirlenmesi:

  • Kurumun vizyonu, misyonu ve stratejik hedefleri net bir şekilde belirlenir.
  • Çalışanların bu hedeflere ulaşmada hangi रोलleri üstleneceği ve hangi yetkinliklere sahip olması gerektiği tanımlanır.

Mevcut Durumun Analizi:

Çalışanların mevcut bilgi, beceri ve yetkinlikleri çeşitli yöntemlerle (anketler, mülakatlar, gözlemler, performans değerlendirmeleri vb.) değerlendirilir.

Analiz Yöntemleri

  • Anketler: Çalışanların kendi yetkinliklerini değerlendirmeleri ve eğitim ihtiyaçlarını belirtmeleri.
  • Mülakatlar: Çalışanlarla birebir görüşmeler yapılarak yetkinlikleri ve eğitim ihtiyaçları hakkında derinlemesine bilgi edinilmesi.
  • Gözlemler: Çalışanların iş başındaki performansları gözlemlenerek yetkinlikleri ve eğitim ihtiyaçları belirlenmesi.
  • İş Analizi: İşin gerektirdiği bilgi, beceri ve yetkinliklerin analiz edilmesi.
  • Performans Değerlendirmeleri: Çalışanların performans değerlendirmeleri yapılıp, sonuçları analiz edilerek, güçlü ve zayıf yönleri belirlenmesi.

Arzulanan Durumun Belirlenmesi:

  • İşletmenin hedeflerine ulaşabilmesi için çalışanların sahip olması gereken ideal bilgi, beceri ve yetkinlikler tanımlanır.
  • Sektördeki en iyi uygulamalar ve rekabet avantajı sağlayacak yetkinlikler göz önünde bulundurulur.

Boşluğun (Gap) Belirlenmesi:

  • Çalışanların mevcut yetkinlikleri ile kurumun ihtiyaç duyduğu yetkinlikler arasındaki gap (boşluk) belirlenir.
  • Bu boşluk, hangi alanlarda eğitimlere ihtiyaç olduğunu gösterir.

Raporun hazırlanması ve sunulması:

Kurumun taslak, Eğitim İhtiyaç Raporu hazırlanır ve kuruma sunulur. Ön değerlendirme sonrasında, ihtiyaç duyulur ise, gerekli revizyonlar yapılarak rapor son haline getirilir.


** İşletmenin talebi doğrultusunda, analiz sonucunda ortaya çıkan eğitimler planlanır.


Eğitim Planının Oluşturulması:

  • Belirlenen boşlukları kapatmaya yönelik eğitim programları tasarlanır.
  • Eğitimlerin içeriği, süresi, yöntemi (online, yüz yüze, karma vb.) ve hedef kitlesi belirlenir.
  • Eğitimlerin ne zaman ve nasıl uygulanacağı planlanır.

Eğitimlerin Uygulanması ve Değerlendirilmesi:

  • Eğitimler uygulanır ve sonuçları değerlendirilir.
  • Eğitimlerin etkinliği ölçülür ve iyileştirme alanları belirlenir.
  • Çalışanların gelişimlerinin takip edilmesi için yol haritası sunulur.

BIG Sektörel Eğitim İhtiyaç Analizi, ulusal ya da bölgesel sektörler için uygulanabilir. Sektörel Eğitim İhtiyaç Analizi, sektörün mevcut durumu, gelecekteki hedefleri ve çalışanların bu hedeflere ulaşması için gereken bilgi ve becerileri belirlemeye yardımcı olacaktır.

BIG Sektörel Eğitim İhtiyaç Analizi uygulama adımları aşağıdaki gibidir:

Hazırlık Aşaması:

  • Amaç Belirleme: Eğitim ihtiyaç analizinin amacını net bir şekilde belirlenir.. Örneğin, sektörün pazarda rekabet gücünü artırmak, verimliliği yükseltmek, yeni teknolojilere adaptasyonu sağlamak gibi amaçlarınız olabilir.
  • Kapsam Belirleme: Analizin hangi konuları kapsayacağı belirlenir. Örneğin, teknik beceriler, yönetim becerileri, dijital yetkinlikler gibi alanlara odaklanabilir.
  • Paydaşları Belirleme: Analiz sürecine dahil olacak paydaşları belirlenir.. Bunlar arasında sektör temsilcileri, işletme sahipleri, çalışanlar, eğitim kurumları ve uzmanlar yer alabilir.

Veri Toplama Yöntemleri:

  • Anketler: Sektördeki işletmelere ve çalışanlara yönelik anketler hazırlanarak bilgi toplanır. Anketlerde, çalışanların mevcut becerileri, eğitim ihtiyaçları, sektördeki trendler ve gelecekteki beklentiler hakkında sorular yer alır.
  • Mülakatlar: Sektör temsilcileri, işletme sahipleri ve çalışanlarla birebir mülakatlar yaparak derinlemesine bilgi edinilir. Mülakatlarda, sektörün sorunları, fırsatları, eğitim ihtiyaçları ve beklentileri hakkında açık uçlu sorular sorulur.
  • Odak Grup Toplantıları: Çalışanlar, işletme sahipleri ve uzmanlarla odak grup toplantıları düzenleyerek farklı bakış açılarını bir araya getirilir. Odak grup toplantılarında, sektördeki eğitim ihtiyaçları ve çözüm önerileri hakkında tartışmalar yürütülür, fikir alışverişleri yapılır.
  • Gözlemler: İşletmelerde gözlemler yapılarak çalışanların iş süreçleri ve beceri düzeylerini gözlemlenir. Gözlemler, çalışanların hangi alanlarda eğitime ihtiyaç duyduğunu belirlememizi yardımcı olur.
  • İkincil Veri Analizi: Sektörle ilgili daha önceden yapılmış mevcut raporlar, istatistikler ve araştırmalar, masa başı çalışmaları ile, analiz ederek mevcut bilgiler derlenir ve kullanılır. 

Veri Analizi ve Raporlama:

  • Verileri Değerlendirme: Toplanan veriler analiz ederek sektördeki eğitim ihtiyaçları belirlenir. Hangi alanlarda eğitimlere ihtiyaç olduğu, hangi becerilerin geliştirilmesi gerektiği ve hangi hedef gruplara yönelik eğitimler düzenlenmesi gerektiği belirlenir.
  • Rapor Hazırlama: Analiz sonuçlarını içeren, taslak, "Sektörel Eğitim İhtiyaç Raporu" hazırlanır. Raporumuzda, başlıca, sektörün mevcut durumu, eğitim ihtiyaçları, çözüm önerileri ve eğitim planı konuları yer alır.
  • Paydaşlarla Paylaşım: Hazırladığımız taslak ön rapor, paydaşlarla paylaşılarak geri bildirimleri alınır ve ön rapor verilerine göre, paydaşlarla eğitim ihtiyaçları için oluşabilecek işbirliği olanakları görüşülür.
  • Nihai Rapor: Paydaşlardan gelen bilgiler doğrultusunda, bilgiler tekrar kontrol edilir ve ihtiyaç var ise gerekli düzeltmeler yapılarak, final, " Sektörel Eğitim İhtiyaç Raporu" tamamlanır.

** Sektörel Eğitim İhtiyaç Raporunda belirlenen eğitimler sektöre verilmek istenirse, aşağıdaki adımlar uygulanır:

  • Eğitim Planı Oluşturma: Eğitim ihtiyaç analizi sonunda oluşan raporda belirtilen eğitimle, paydaşların görüşü alınarak bir eğitim planı oluşturulur.
  • Eğitim Programları Tasarımı: Belirlenen ihtiyaçlara yönelik olarak eğitim programları tasarlanır. Eğitimlerin içeriği, süresi, yöntemi (online, yüz yüze, karma) ve hedef kitlesi belirlenir.
  • Eğitimlerin Uygulanması: Eğitim programları sektöre uygulanır ve katılımcıların geri bildirimlerini alınır. Eğitimlerin etkinliğini ölçmek için değerlendirme araçları kullanılır.
  • Eğitimlerin Değerlendirilmesi: Eğitimlerin sonuçlarını değerlendirerek eğitim programları iyileştirilir. Eğitimlerin sektörün hedeflerine ulaşmasına ne kadar katkı sağladığını belirlenir.

Uzmanlık ve Deneyim:

  • Sektörel Uzmanlık: Danışmanlarımız, özellikle imalat sektörün dinamiklerine hakim, derin bir bilgi birikimine ve deneyime sahiptir. Uzman kadromuz, sektördeki en iyi uygulamaları bilir ve size özel çözümler sunar.
  • Eğitim İhtiyaç Analizi Metodolojisi: Metodolojimiz veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini kapsar ve net bir şekilde mevcut durumu, ihtiyacı, olması gereken durumu, gelecek ile mevcut durum arasındaki boşluğu net bir şekilde yansıtır.

Kapsamlı ve Özelleştirilmiş Çözümler:

İhtiyaçlara Özel Analiz: Kurumların veya işletmelerin özel ihtiyaçlarına göre, özelleştirilmiş eğitim ihtiyaç analizi hizmetleri sunarız. 

  • Çeşitli Veri Toplama Yöntemleri: Anketler, mülakatlar, odak grup toplantıları, gözlemler ve ikincil veri analizi gibi çeşitli veri toplama yöntemlerini kullanılarak kapsamlı bir analiz yaparız.
  • Eğitim Planı ve Programları: Uzman kadromuz ile, analiz sonuçlarına göre, talep doğrultusunda, eğitim planları ve programları tasarlarız. Bu programlar, sektörün ve işletmelerin ihtiyaçlarına uygun ve çalışanların gelişimini destekleyici niteliktedir.

Değer ve Fayda:

  • Rekabet Avantajı: Eğitim ihtiyaç analizi sayesinde, işletmeler  ihtiyaçlarını net bir şekilde görür ve doğru eğitimler sayesinde, çalışanların becerileri geliştirebilir, verimliliklerini arttırabilir ve pazarda rekabet avantajı sağlayabilirler.
  • Gelişim ve Büyüme: Eğitim ihtiyaç analizimiz, sektörün ve işletmelerin gelişimine ve büyümesine katkı sağlayacak bir kaynak olur. Eğitimler sayesinde, yeni teknolojilere adaptasyon hızlanır, inovasyon desteklenir ve sektörün geleceği şekillenir.
  • Ölçülebilir Sonuçlar: Sektörün veya işletmenin eğitim ihtiyaç analizi sonucunda elde edilebilecek faydalar ölçülür ve eğitim ihtiyaç raporunda verilerle bu öngörülen faydalar ifade edilir. Bu veriler ile kurumlar ya da işletmeler için oluşabilecek yatırımlar görülebilir ve geri dönüşüm miktarları hesaplanabilir.
  • Gizlilik: Eğitim ihtiyaç analizi sürecinde gizlilik ve etik ilkelerine titizlikle uyulur.